Att tänka på när man bloggar


 

Som de flesta redan vet finns det en mängd olika bloggar på nätet idag. Dessa bloggar handlar om verkligen allt mellan himmel och jord, där vissa berör mer specifika ämnen och andra är generella. För att skriva en generell blogg utan något direkt tema eller specialintresse bör man vara en känd person, som människor följer just för att denne är känd. Eftersom det finns så mycket bloggar idag gäller det, om man nu inte tillhör kändisarnas skara, att välja ett ämne som tilltalar många – alternativt skriva om något som inte så många redan skrivit om. Här gäller det med andra ord att vara så unik man bara kan. Av den anledningen är det bra att hålla koll på de bloggar som redan finns för att avgöra om ett visst ämne redan är urvattnat eller ej. Det finns ingen större anledning att skriva om samma saker som ”alla andra”, eftersom man då konkurrerar om läsare i en större utsträckning.

En bra bloggare ska också ha ett bra språk, så att bloggen och dess inlägg blir lättläst. Texterna ska dessutom vara vettigt uppdelade och inte för långa. Det är ganska krävande att läsa långa texter. Bättre är då, om man har mer att säga i ämnet, att dela upp texten i flera delar och göra fler inlägg av det. Detta blir då lite av en följetong som lockar läsaren att läsa kommande blogginlägg. Tänk också på att ha en bra balans mellan bild och text; det vill säga, använd bilder men inte för många. Bilder kan vara lite sega att ladda ned om man har för många på en och samma sida, vilket inte uppskattas av de med långsammare internetuppkoppling.

Det är också bra att i möjligaste mån ha källor på sina påståenden, så att det inte verkar som att bloggaren bara hittar på. Var hellre försiktig med påståenden om det handlar om rykten eller något som du bara tror stämmer. Annars är det lätt att fel information sprids, vilket kan få mycket tråkiga följder. Bra är också att ha en tydlig röd tråd när man skriver. Handlar blogginlägget om tvättmaskiner, låt den då handla om tvättmaskiner och blanda inte in en massa annat som vilseleder läsaren. Det är lättare att bibehålla läsarens intresse om man håller sig till sak.

Viktigt är också att skapa nya inlägg med jämna mellanrum. En bloggare som publicerar ett inlägg i månaden tröttnar läsarna lätt på och går istället vidare för att läsa och följa andra bloggar. Som bloggare bör man alltså vara fokuserad på uppgiften, inte bara ett par veckor utan för en lång tid framöver. Detta är också viktigt om du tänker dig sponsorer till blogg; inte många vill sponsra en bloggare som sällan publicerar något nytt.