Förr var det vanligt att folk hade en hemsida. Det var olika rubriker och undersidor, fotoalbum och liknande. Hemsidan uppdaterades med nytt material ibland och allt var frid och fröjd. Detsamma gällde företag, när de väl fått dit sina rubriker och sina produkter var det mest produkterna som uppdaterades. Det finns många privatpersoner idag som har en hemsida, men ännu fler som har en blogg, vissa har både och. Det är inte ovanligt med en torftig hemsida om något ifrån en privatperson som innehåller knapphändig information och några bilder.
Vi tar en generell hunduppfödare som exempel. Har kenneln eller uppfödningen funnits länge är det ofta en gammal hemsida med massa blinkande pynt och tråkiga färger som gör texten, som självklart visas i miniatyr, svårläst. Bilderna laddas långsamt och är stora som hus och det är inte alltid så lätt att hitta bildtexter. Det finns en gammal gästbok som är tänkt för att hålla kontakt i men senaste inlägget som besvarades av hemsideägaren är flera år gammalt.
Är det å andra sidan en lite yngre kennel eller uppfödare så är basen oftast en gratissajt för hemsidor eller en billig domän som har en mall att bygga efter. Många använder wordpress dessutom. Vi hittar en framsida med en presentation i korthet, ett galleri, en sida om valpar och ibland en sida om själva hundrasen med en tydlig beskrivning inkopierad från Svenska Kennelklubben. Oftast finns det även en sida där personerna bakom kenneln presenterar sig själva och sina mål med uppfödningen. Sedan kommer en sida med beskrivning av avelshundar som finns i kenneln för tillfället och med det, deras meriter på tävling och utställning. Slutligen hittar vi en blogg.
Eftersom vi är inne på en kennel och läser antar vi att det är hundrelaterat innehåll i bloggen, men det är inte alltid så. Bloggen kan handla om vad som helst förutom hundarna. Den kan handla om när bloggaren tog en Handledarutbildning med sin 16-åring för att kunna övningsköra och träna för körkortet, eller att bloggaren själv ska ta körkort. Eller att de åt scones till frukost. Det är alltid spännande att få titta in i någons liv, men håll isär privatliv med hemsidans verksamhet.
Två separata bloggar på samma hemsida hade gjort det hela ännu mer intressant. En blogg till hundarna och en blogg till familjen så att valpköparen, kunden, kan lära känna sin uppfödare.
Bloggen är därmed till för att berätta om personernas vardagsliv utanför hundverksamheten samtidigt som det i nästa flik finns en blogg som talar om hur det gick på senaste lydnadstävlingen eller att lilla Nisse blev ögonlyst utan anmärkning. Rätt använd är bloggen ett jättebra verktyg för att marknadsföra oss eller företaget. Det är väldigt vanligt att även företag har en blogg på sin hemsida där någon sköter snacket och berättar om de nyaste prylarna inom branschen eller berättar om vetenskapliga rapporter som är relaterade med produkten.
En blogg knyter till sig människor så det gäller att vara klar och tydlig i sina texter.